Ku dňu učiteľov odznelo všeličo. Len to nie, že psychodiagnostické vyšetrenia našich žiakov konštatujú z roka na rok nižšiu úroveň intelektových schopností na strane jednej a psychomotorických zručností na strane druhej. Deň učiteľov bol príležitosťou aj na pripomenutie faktu, že u súčasných detí klesá úroveň slovnej zásoby, klesajú elementárne vlastivedné znalosti, zhoršuje sa syntax a fonetika hovorovej slovenčiny. O tom, že klesá úroveň matematických zdatností a že sa na takmer katastrofálnu úroveň dostáva fyzická kondícia, rastie obezita, šíri sa pandémia nešikovnosti a neobratnosti, epidémia elementárnej remeselnej negramotnosti – no súčasne sa už v adolescencii objavujú poruchy zraku a zápaly karpálnych nervov od neustáleho mobilovania ani nehovoriac.
Ku dňu učiteľov odznelo včera a dnes všeličo. Aj rozhovory redaktoriek s učiteľkami. Učiteľky sa sťažovali na časté až stresujúce zmeny koncepcií výchovy a vzdelávania, na urážlivo nízke mzdy /najmä v BA, kde sú extrémne vysoké životné náklady/, na drzé rozmaznané deti s vplyvnými arogantnými rodičmi či na agresívnych výrastkov z asociálnych chatrčových osád, – ktoré buď samé alebo cez svojich kriminalizovaných rodičov predstavujú pre učiteľov neraz až ohrozenie zdravia a života. Učiteľky sa redaktorkám úprimne vysťažovali na najväčšie boľačky pri výkone svojho ôpovolania. – Redaktorky si to „pozorne vypočuli“ a následne sa pedag´´ogov debilne opýtali, čo by bolo treba urobiť , aby sa na Slovensku zvýšil záujem o učiteľské povolanie. – Rozhovor ako s beznádejne hluchým a hlúpym…
Druhá skupina vyjadrení ku dňu učiteľov pochádzala priamo od učiteľov a učiteliek. Najmä od tzv. hipstersko- liberálnej učiteľskej „elity“. Veľmi veľmi premúdrenej a veľmi veľmi modernej. A aj pekne trendy oblečenej: videli sme v televízii ako učiteľka učila v triede slovenčinu vo vyťahaných teplákoch a učiteľ „kaučoval“ výtvarnú výchovu s dredmi vo vlasoch a v krátkych gatiach ako Pavol Habera…
No a tie nekonečne „kreatívne“ reči ! O tom, ako treba prestať memorovať /lebo veď je všetko v mobile/ a miesto toho treba vraj učiť kde a ako získavať informácie. /Len čo potom s nimi…/ O tom, ako má učiteľ zlikvidovať posledné zvyšky svojej autority a z múdreho mentora sa má zmeniť na „kamoša“, na nenúteného sprievodcu či reklamného príp. politicky slniečkárskeho influencera. A ak sa chce dostať do súťaže o najlepšieho pedagóga, – tak potom musí zo seba vedieť robiť ešte aj šaša= zabávača. Prípadne lacného animátora akoby niekde v zábavno-nákupnom centre.
Pseudo-novátorskí pedag´ógovia sú celí bez seba z každej novej informačnej techniky. Tak ako kedysi dedinčanov fascinovali prvé bicykle, tak dnešných školských pokrokárov fascinujú laptopy, iphony či počítače. A s obľubou tárajú o tom, ako už prváčik musí vedieť ťukať do iphonu či pracovať s počítačom. Tárajú o tom, ako sú klasické školské knižnice s papierovými knihami zbytočné a ako je lepšie knihy odtiaľ vyhádzať a prerobiť miestnosť na multimediálnu učebňu. Triedy, kde sa kedysi vzdelávalo a vychovávalo menia dnes pokrokári na hlučné herne pre závislákov a gamblerov.
Zo školy vďaka informatickým extrémistom vychádzajú počítačovo gramotní analfabeti, čo nevedia nič o svojej rodnej vlasti, nepoznajú poriadne jej jazyk, nepoznajú jej históriu, jej dejiny, jej farbu a vôňu. O vlastenectve vedia nanajvýš to, že je to čosi, čo súvisí s maľovaním farby na tvár po nejakom zriedkavom úspechu mediálnou reklamou vymyslených športových celebrít.
Dnešný mladý človek neraz nemá rozum v hlave ale iba vo svojom vrecku, v iphone, či laptope. A ak si ho niekde zabudne alebo sa mu mobil nedajbože vybije, – potom beda, beda…Z homo sapiens je zrazu handicapovaný neandertálec alebo virtuálny 3-D šimpanz….
Suma sumárum: slovenskí učitelia majú mizerní platy a slovenskí žiaci sú v škole mizerne vzdelávaní /najmä v oblasti slovenčiny, literatúry, slovenskej histórie, geografie, ale aj prírodných vied/. Jediné. čo slovenským učiteľom a žiakom dobre ide, je učenie sa angličtine. Je to vlastne aj logické, lebo od našej mládeže sa v Európskej únii hlavne žiada, aby čo najskôr nastúpila za poslušných zamestnancov v nejakom zahraničnom korporáte, v automobilke, zbrojovke či logistickej firme /kde sa s vyšším manažmentom komunikuje po anglicky/ alebo emigrovala za prácou do Anglicka.
Ešte mizernejšia než extrémne liberálna forma vzdelávania sa mi v rámci školstva javí byť školská výchova. Telesnou výchovou počnúc, cez hudobnú výchovu /vyznačujúcu sa neznalosťou slovenských národných a ľudových piesní, neznalosťou klasickej hudby a staršej slovenskej populárnej hudby/ po pracovnú výchovu, etickú výchovu a výchovu k manželstvu a rodičovstvu. Najhoršie výsledky má však vlastenecká výchova, ktorá na školách takmer úplne absentuje. Zostáva na schopnostiach svetlých výnimiek učiteľov-vlastencov, aby v žiakoch aké-také vlastenecké city prebúdzali a rozvíjali.
Staršia generácia na mladšiu vždy frfľala. – “ O tempora o mores- „… Tak to iste robí aj dnešná staršia generácia. Bolo by to tak tradične úsmevné, – ak by TENTOKRÁT nešlo naozaj o veľa. Prečo ? Lebo teraz je to o čomsi úplne inom.
Lebo bohužiaľ, na korekciu nedostatkov vo vzdelávaní a výchove dnešná žiacka a študentská generácia nemá zďaleka toľko času, ako mali generácie pred ňou. Slovenská škola dnes rozhoduje nie iba o poznatkoch a návykoch,- ona rozhoduje /bez pátosu a zveličovania/ o dejinách, o pokračovaní dejín Slovenska. -Rozhoduje o pretrvaní slovenskosti na našom slovenskom území. Rozhoduje o osobnostnej sile, o vôli a spôsobilostiach dnešných našich detí a vnúčat prežiť a zvíťaziť v doposiaľ nevídanej konkurencii kultúr , svetonázorov a etnicky špecifických spôsobov života. Dnešná školopovinná slovenská mládež musí prežiť a úspešne zvládnuť obrovské geopolitické a kulturálne zmeny, aké sa dejú dnes na celom svete, v celej Európe, a samozrejme aj na našom Slovensku.
Bez slovenskej školy sa z dnešných detí na Slovensku nikdy nestanú ozajstní Slováci. Bez slovenskej školy Slováci neprežijú. Vytlačia ich odtiaľto, zo stáročných rodísk iní ľudia. /Napríklad anglojazyčníci, moslimovia, Číňania, Indovia, Arabi, Albánci, Turci…/.
Milí naši pedagógovia, žiaci, študenti, rodičia a priatelia školy, – zle je ! Našu existenciu neohrozuje iba fatálne nízka pôrodnosť ale aj fatálne neslovenská „slovenská“ škola. – Ak si to neuvedomíme a nezačneme tlačiť do vlády slovenských politikov, schopných a ochotných oživiť, obnoviť slovenskú ale naozaj slovenskú školu – potom je s nami Slovákmi veľmi zle. Potom je s nami amen.
/A priestor súčasného Slovenska sa vyprázdni pre etnicky, kulturálne a duchovne úplne iných ľudí/.
čo sa v marci dialo na FiFUK? VOpred Ďakujem... ...
Bloger, neviem či ste pedagóg, ale bolo by... ...
Nemôžem si pomôcť, ale už mi pripadala ako... ...
hotoví, aby ste nemuseli nenapísali blog na... ...
Neviem si predstaviť ,čo ste mohli Vy... ...
Celá debata | RSS tejto debaty